No life

Vi människor får problem när vi kommunicerar med varandra enbart via text. När vi varken vet hur personen vi diskuterar med, ser ut eller hur dennes tonfall är blir det svårt att tolka signaler. En mening kan verka nedlåtande via text men skulle inte alls berört dig om du istället hört det samma. Detta är anledningen till att så många sockersötar sina meddelanden så att inga missförstånd ska ske. Tänk efter hur många viktiga mail du skickat och fått som slutar med "mvh (NAMN)" även om det enda du behöver göra för att veta vem mailet är från är att kolla adressfältet.

Det samma gäller illasinnade meddelanden på internet. Text har inte samma tyngd som riktiga ord så det gäller att drämma till med något riktigt ordentligt som "Ditt efterblivna kuksugande hormongo!" om du vill att din poäng ska gå fram. Det är bara att inse att det är så här internet fungerar. Alla överdriver sina meddelanden för att göra budskapet tydligare. Om jag skulle tagit åt mig varje gång jag blivit kallad "fag", "retard" eller "fagfag" under mina dar på internet skulle jag noga ligga i fosterställning och gråta.
Men det finns en förolämpning som faktiskt får mitt inre barn att kräkas ut sina egna inälvor. Inte för att jag tar åt mig utan för att den är så idiotiskt och paradoxal att allt med logik spontandör inom fem kilometers radie. Nämligen att anklaga någon för att inte ha ett liv. På internet.

Till att börja med måste vi fastställa vad det innebär att ha ett liv. Att leva som man vill och göra det man tycker om? Pff, fuck no! Det gäller att vara snygg och ha så mycket sex och tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är då man vinner spelet enligt samhällets normer. Om du anser dig ha ett liv baserat på dessa punkter är det fritt fram att häckla alla som inte har det. Vad i helvete "att ha ett liv" har att göra när saker diskuteras på internet, den enda fullt demokratiska plats där alla är jämlika, har jag inte en blekaste om.

Tänk efter ordentligt nu, vad har liv att göra med vad du postar på internet? Blir vad du gör på internet mer värt för att du har ett? Kan folks åsikter helt försummas för att du anser dem inte ha ett? Ni sitter båda på internet och slösar bort era liv lika mycket i detta ögonblick, ingen av er har rätt att häckla någon. Internet i sig är ett slöseri. Ett roligt slöseri, men ändå. Om du måste förnedra mig föredrar jag om du kallar mig för "fagfag", för om du anklagar mig för att inte ha något liv drar du bara dig själv i smutsen. Kom ihåg nu alla barn att bråka på internet är som att delta i Special Olympics. Även om du vinnner så är du fortfarande efterbliven.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0